הגיע הזמן לנפץ: מיתוסים בנושא כושר

כמעט ולא עובר יום שבו אני לא שומעת איזשהו מיתוס שקשור לפעילות גופנית ואיכשהו דבק.
המיתוסים האלה במקרה הטוב לא מזיקים ובמקרה הרע יכולים להוביל להחלטות שגויות, לאימון לא מותאם ואפילו לפציעות.
הנה כמה מיתוסים לדוגמה:

1. כדי "לשרוף" שומן יש להתאמן זמן ארוך בעצימות נמוכה.
המיתוס מתבסס על מחקרים שמצאו שככל שהדופק שלנו עולה, הגוף מתבסס פחות על מאגרי השומן כמקור אנרגיה עיקרי.
מה שלא נלקח בחשבון הוא שככל שהפעילות תהיה עצימה יותר, הגוף יצרוך יותר אנרגיה (קלוריות) וככל שצריכת הקלוריות תהיה גבוהה יותר, נאבד יותר שומן.
הנה דוגמה (לא מדוייקת, אבל מבהירה היטב את הנקודה):
אם ב20 דקות נעשה הליכה קלה ווננצל 100 קלוריות, אפשר יהיה להניח שכ60% מהקלוריות מקורן בשומן ו40% מפחמימות.
קלוריות סך הכל: 100
קלוריות משומן: 60
קלוריות מפחמימות: 40
אך אם באותם 20 דקות נרוץ בדופק גבוה וננצל 300 קלוריות, אחוז השומן יהיה נמוך יותר בהשוואה לפחמימות (לדוגמה 40% שומן ו60% פחמימות) אבל ברמת התוצאה הוצאנו יותר אנרגיה באופן כללי, ויותר אנרגיה משומן בפרט.
קלוריות סך הכל: 300
קלוריות משומן: 120
קלוריות מפמימות: 180
החסרון של פעילות עצימה במיוחד היא שקשה לתרגל אותה לאורך זמן ולכן כדאי להתחיל מדרגת מאמץ שמתאימה עבורך.

myth

צילום: דימה וזינוביץ'

2. אימונים קצרים או שאינם בתדירות גבוהה הם בזבוז זמן.
הגישה הזאת היא מה שגורם להרבה אנשים ונשים להמנע מלזוז בכלל.
פעילות גופנית היא מדהימה וחשובה וכדאי לתת לה עדיפות גבוהה כדי לחיות בריאים וחיוניים, אבל החיים הם לא שחור או לבן ויש אילוצים.
עדיף קצת פעילות מאשר חוסר פעילות.

3. לנשים בהריון אסור לעשות פעילות גופנית.
נשים רבות נמנעות מפעילות גופנית בזמן ההריון או לחלופין מקבלות ביקורת רבה על פעילותן בחודשים אלו מתוך חשש שהן יזיקו לעובר או לעצמן.
כמובן שיש להתחשב בשינויים הפיזיולוגים בטרימסטרים השונים ולהתאים אליהם את הפעילות ובמקביל רצוי לוודא עם רופא שאין גורמי סיכון ובעיות נקודתיות (דימום רחמי, חשד למצוקה עוברית וכדומה), אך בהתאמה ראויה פעילות גופנית נכונה בזמן ההריון לא רק שאינה פוגעת באם ובעובר, אלא אפילו יכולה לתרום לבריאותם, להקל על ההריון ועל החזרה לשגרה.

myth1

4.  אימוני כוח יהפכו את השומן לשריר.
שומן לא יכול להפוך לשריר ושריר לא יכול להפוך לשומן (וההפך), מדובר על רקמות נפרדות ושונות.
אימונים בכלל ואימוני כוח בפרט יעזרו לנו להעלות את מסת השריר מצד אחד ולהפחית את מסת השומן מצד שני.