וינה: גן עדן לטבעונים

למרות שבארץ אני על תזונה שברובה המכריעה היא טבעונית-נאה (טבעונאות, תזונת 80/10/10),
כשאני בחו"ל (פעם בשנה ומשהו בממוצע), אני אוכלת גם טבעוני מבושל כי מבחינתי זה חלק מלחוות את התרבות והפאן התיירותי.
תמיד כשאני טסה לחו"ל זה עם איזשהו חשש קטן שאולי אני לא אמצא ממש מה לאכול, על אף שברוב המכריע של המקרים אני מגלה שבאמת אין שום סיבה ללחץ.
בטיול האחרון באוסטריה (בעיקר בוינה), לא רק שגיליתי שזה לא מסובך, אלא שיש שפע טבעוני ומודעות.

מסעדות טבעוניות

לפני שטסנו נכנסתי לאתר המדליק HappyCow (יש גם אפליקציה) שאפשר בעזרתו למצוא מסעדות וחנויות בכל מקום בעולם לפני סינון: טבעוני, צמחוני, או ידידותי לטבעונים.
באתר אפשר למצוא תגובות ודירוגים של משתמשים ומשתמשות שהיו במקומות וממליצים (או שלא) ופירוט על שעות פתיחה, לינקים לאתרים וכו'.
כשהרצתי חיפוש על "וינה" קיבלתי 117 (!) תוצאות, ומכיוון שהיה לי ברור שבשבוע אחד לא נספיק לבדוק את כל המקומות האלו, עשיתי לי רשימה של מקומות שנראו לי שווים במיוחד סביב האיזור של המלון שלנו.
כל המסעדות שביקרנו בהן היו מלאות לחלוטין או כמעט מלאות למרות שהגענו אליהן בשעות מגוונות ביום. כנראה שיש ביקוש.
מעבר לזה, יצא לנו לא מעט פעמים להסתובב במרכז וינה ולראות על חלונות של מסעדות שלטים שמצהירים על אופציות טבעוניות (פיצה, סושי, שוקולד) ואפילו גרסה משלהם למדבקת "ויגן-פרינדלי".

Veganista Ice Cream –

00icecream

אז מה אם 7 מעלות בחוץ?

גלידריה טבעונית מהממת, עם צוות מקסים, מאוד ידידותי ודובר אנגלית. אין יותר מדי מקומות ישיבה, יותר מתאים לקנות ולהמשיך בדרך.
המחירים לא יקרים (14  ש"ח ל2 כדורים אאל"ט),ואפשר לבחור בין גביע או כוס. המומלצת ביותר לטעמי היא הגלידת עוגיות, ואם אתם שם לתקופה כדי לבקש מהם כרטיסיה שמזכה אתכם בגלידה חינם אחרי מס' ניקובים (כי בטוח תחזרו שוב).

deli bluem –

00deli

קפה-מסעדה טבעונית וחביבה. מרקים, קינוחים, סלטים ומנות עיקריות.
הבחירה היתה ממנות מוכנות והיה קצת קשה להבין מהמוכרת מה זה כל דבר כי היא לא ידעה אנגלית. נותנת לה צל"ש על הסבלנות, היצירתיות והמאמצים להסביר לנו בכל זאת.
בסוף לקחנו מרק ירקות, סלט בורגול עם תפוחי עץ ואיזשהו רוטב, תפוחי אדמה בתנור, קציצה שחשבנו שהיא גזר אבל התבררה כקציצה מאוד מתובלת ולא בדיוק אכילה, וסוג של מאפה ממולא בחומוס (סוג של סמבוסק משודרג). המרק והמאפה היו אדירים, התפוחי אדמה הרגישו לי עייפים והסלט לא היה יותר מחביב.
הייתי חוזרת לנסות דברים חדשים. מחירים ממוצעים ונחמד לשבת.

Easy-Going Bakery –

00bakary
מדובר על קונדיטוריה שהיא בעיקרה טבעונית ללא גלוטן (יש מעט מאוד מוצרים לא טבעונים, והכל מסומן)
נקי, טעים, בוטיקי, מאוד יפה ומסוגנן (גם האוכל וגם המקום), נהנו מאוד לשבת שם. יש קאפקייקים, עוגות ושתיה חמה.

Pirata –

00pirata

חלון הראווה של המקום

פיראטה זו סושייה טבעונית בקונספט של פיראטים. מקום קטן ומתוק, צוות ידידותי, המחירים לא יקרים ויש אפשרות לכל מיני קומבינציות שמוזילות את המחיר אפילו יותר. הגענו לקראת הסגירה אז לא היה הרבה מבחר ולמרות שלא התלהבנו בטירוף מהסושי עצמו, זו בהחלט היתה חוויה ואני ממליצה לקפוץ לשם.
יש מעט מקומות ישיבה, כשאנחנו הגענו היה מלא ועשינו טייק אווי.

Makro 1 –

00makro1

מסעדה טבעונית אורגנית (יש גם חנות טבעונית-צמחונית) כשבכל יום יש תפריט אחר משתנה. התחושה היא שנכנסים לבית כפרי וחמים. יש אפשרות לשבת בגינה המקסימה שבחוץ או בפנים מסביב לשולחן אחד גדול ומשפחתי. כשאנחנו ביקרנו היה בתפריט: מרק תפוחי אדמה ואפונה, שעועית ברוטב, מן פירה מדלעת ולפת ב"שמנת" עם סלט חסה. לקח קצת זמן לאתר את המקום, אבל היה טעים ונעים.

00makro

Home Made –

00homemade

מסעדה טבעונית וחנות. יצא לנו להגיע (ועשינו דרך ארוכה!) ולהתבאס כי מסתבר שהשעות פתיחה בהפי קאו היו לא מעודכנת והגענו איזה 10 דקות לפני שהם סוגרים.
לא נשאר כמעט אוכל ואיפשרו לנו לעשות רק טייק אווי, אז לקחנו קרואסון (ריק, סתמי) ועברנו בveganz (פירוט בהמשך) כדי לקנות משהו משביע בדרך חזרה למלון.
נראה לי שזו היתה החמצה כי המקום נראה מהמם.

Swing Kitchen –

00swing

אחד המקומות שהכי נהנתי מהם בכל הביקור (ועושה רושם שאני לא היחידה, המקום די גדול והיה מפוצץ עד 0 מקום. חיכינו שיתפנו מקומות ישיבה).
מדובר על מסעדת פאסט פוד טבעונית חדשה בוינה, הם מוכרים בעיקר ראפים, בורגרים, סלטים, מיצים טריים, מנות צד ושתיה קלה. למרות שמדובר על פאסט פוד, מורגש שהמזון איכותי, לא טובע בשמן והירקות טריים. לא משהו שהייתי מכניסה לתפריט שלי דרך קבע, אבל לא נוראי כמו חלק ניכר ממקומות המזון המהיר שעולות לי לראש.
ההזמנה בקופות והאיסוף של המזון הוא עצמאי (ארומה סטייל), העיצוב מקסים, מוזיקת סווינג ברקע, וצוות קסום.
הכל היה טעים, אבל הנאגטס (הטבעוני כמובן) היה מעולה במיוחד.
ארוחה גדולה שכללה 2 מנות ו3 תוספות, עלתה 99 ש"ח. זול.
פייסבוק

Harvest – המסעדה שהכי פחות התלהבתי ממנה. השירות היה מקסים (המלצר היה דובר אנגלית) והמקום היה יפה, אבל לא נהנתי במיוחד מהאוכל.
הזמנו גולש, סלט והמבורגר שכולם היו לטעמנו מתובלים מדי, כבדים ומאוד רחוקים מאיך שדמיינו את המנות כשבחרנו אותן בתפריט.
בגזרת הקינוחים הם כבר היו הרבה יותר מוצלחים לטעמנו.

פירות ורו פוד בוינה

Simply Raw Bakery –

00simply

מקום קטן ומתקתק, קונדטוריה טבעונאית, אורגנית, מעוצבת בקפידה. כל קינוח נראה כאילו הוא יצא מהאגדות.
היה מאוד טעים (לקחנו עוגיית שוקולדצ'יפס, קאפקייק ועוגת שוקולד),אבל בהחלט לא זול – אם כי הגיוני כשמדובר על חומרי גלם מאוד איכותיים ואורגנים (11 ש"ח לעוגיה בודדת, 18 ש"ח לקאפקייק).
אתר

אפשר למצוא בוינה שפע של פירות רגילים ואורגנים, גם בסופרים וגם בשווקים. המחירים ברובם דומים לארץ, והמגוון מאוד גדול כי יש פירות שמיובאים מרחבי העולם.
אני נהנתי לראות (ולטעום) בנאשמרקט (שוק תיירותי וחביב עם המון פירות, אבל גם לא מעט חנויות דגים ובשר) פירות שלא זמינים לנו בארץ כמו הג'ק פרוט, ולהתרגש מפירות וירקות בגדלים לא סטנדרטים.
עושה רושם שקצת פחות חזקים שם בסלטים פראשיים וטריים (כשרציתי סלט פשוט הכנתי לעצמי), אבל מיצים טבעיים אפשר למצוא כמעט בכל פינה במרכז וינה, בתחנות רכבת מרכזיות וכדומה.

00fruit

טבעונות בסופרים

אני מחלקת את ענייני הסופרים ל2: סופרים טבעונים וסופרים אורגנים ורגילים.
בוינה יש כמה סופרים שהם -רק- טבעונים (כן, כן) אנחנו ביקרנו באחד מהם שנקרא veganz.
veganz זו רשת סופרים טבעונים באירופה שיש בה מוצרי מזון, פירות וירקות, קוסמטיקה ועוד.
אפשר ללכת לאיבוד בין המדפים של הגבינות, חלב, נקניקים, חטיפים, גלידות, קפואים, פסטות וכו' שמוכרים במקום.
יש גם מקרר מדליק עם אוכל טרי, טעים, זול ומוכן. חובת ביקור לטבעונים/ות.
אתר

יש המון סופרים אורגנים בוינה (עדן טבע מרקט סטייל), אנחנו ביקרנו בdenns bio market.
בסופרים בכלל ובdenns בפרט, תמיד מצאנו שפע של מוצרים שהיה בהם סימון vegan די בולט.
בשונה ממקומות אחרים שהייתי בהם באירופה, בוינה על חלק ניכר מהמוצרים יש רכיבים גם באנגלית ולא רק בשפה המקומית (גרמנית) מה שהפך את העניין להרבה יותר פשוט.
אני בהחלט הייתי מציעה לדבוק בסופרים הטבעונים והאורגנים כדי לעשות לעצמכם/ן חיים קלים, אבל בכל מקרה סביר להניח שתסתדרו (עם קצת סבלנות).

בכללי

מהחוויה האישית שלי היה נדמה שבוינה יש לא מעט אופציות טבעוניות וחשוב מכך – מודעות טבעונית.
אפילו כשנסענו ברכבת מוינה לגרץ (3 שעות נסיעה) וביקרתי במסעדה שעל הרכבת, העובדת הצליחה להבין שאני טבעונית ולמרות שלא היו להם אופציות טבעוניות, הציעה לשנות ולהרכיב לי מנות.

המקום היחיד בעצם שבו לא ממש היו אופציות טבעוניות מוצלחות זה שדה התעופה בוינה ורק בשלב שאחרי החתמת הדרכונים, אז אם אתם רעבים כדאי לאכול לפני המעבר ולא אחריו.

ולסיום: Muso Koroni –

התיק שקניתי

חנות טבעונית, סחר הוגן, שמחזיקה בעיקר פרטי לבוש, תיקים ונעליים, אבל גם מוצרי איפור, ארנקים, תכשיטים, ספרים וכדומה. המוכרות דוברות אנגלית ומקסימות! לא זול, אבל שווה כל שקל (או יורו במקרה הזה)