5 דרכים לעודד את הילד לזוז

אם בעבר חילקו את שני הסוגים העיקריים של סוכרת ל"סוכרת נעורים" (סוג 1) שלקו בה באופן כמעט מוחלט ילדים ונוער, וסוכרת סוג 2 היתה כמעט נחלתם הבלעדית של מבוגרים (שמושפעת יותר מאורח החיים), היום המונח "סוכרת נעורים" כמעט ונכחד בעקבות העלייה במספר הילדים שחולים בסכרת סוג 2.
הילדים והילדות היום חולים יותר בסוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם בעיקר בשל הרגלי אורח חיים לקויים, ביניהם מחסור בפעילות גופנית.
הבעיות האלה הן לא גזירה משמיים, אפשר במרבית המקרים למנוע אותן מראש, להחלים או לשפר את המצב במחלות קיימות.
פעילות גופנית חשובה לא רק כדי למנוע מחלות, היא קריטית לבניית העצמות, לחיזוק השרירים ונהדרת לשיפור הביטחון העצמי.
מעבר לשינויים תזונתיים (והנה 7 דרכים לעודד את הילדים לאכול יותר פירות), אפשר ורצוי להכניס יותר פעילות לאורח החיים היושבני שלהם (ושלנו!). אבל איך עושים את זה?
אספתי 5 דרכים נפלאות לעודד את הילדים והילדות שלנו לשלב יותר פעילות גופנית בחיי היומיום:

1. תשמשו דוגמה אישית

אי אפשר לצפות מהילדים שלנו להיות פעילים, בזמן שאנחנו דבוקים לספה מול הטלוויזיה או לא זזים ממסך המחשב.
מחקרים מראים שהסיכוי שילדים להורים פעילים (בגילאי ארבע עד שבע) יהיו פעילים בעצמם, גבוה פי שישה (!) מאשר אצל ילדים להורים שאינם פעילים.
חינוך מתחיל בדוגמה אישית.

אמא שלי היקרה במשחק סוער עם האחיין. צילום: רועי שפרניק

אמא שלי היקרה במשחק סוער עם האחיין. צילום: רועי שפרניק

2. תשלבו פעילויות אחר הצהריים ובסופי שבוע

יוצאים לפארק? אולי תקחו אתכם כדור?
לכו לבית הספר ברגל במקום ברכב, הוציאו את הכלב ביחד לטיול, צאו בסופי שבוע לרכיבות אופניים משותפות, שחקו כדורסל או התנסו יחד בטיפוס קירות.
בחרו באטרקציות שמשלבות תנועה (מתנפחים, החלקה על הקרח, טרמפולינות, פארק מים, באולינג, קטיף פירות) או אפילו צפו באנשים פעילים כדי לקבל השראה (מופעי ריקוד, בלט, קרקס, תחרויות ספורט שונות).

3. אל תחששו להגביל זמן מסך

פחות טלוויזיה או מחשב שווים יותר זמן שאפשר למלא בפעילות גופנית. מאוד ברור למה נציב לילדים גבולות ונלמד אותם למשל לא לרוץ לכביש – אכפת לנו מהבריאות הפיזית שלהם.
לשבת שעות מול המסך עלולה לפגוע בבריאות הפיזית שלהם לא פחות.
חשוב להסביר לילדים (בשפה ובהירות שמתאימה לגיל, כמובן) את הרציונאל שעומד מאחורי זה (זמן מסך רב נקשר במחקרים באופן ישיר לעלייה בסיכוי לסבול מהפרעות בשינה, מחלות, בעיות ריכוז, חרדה ודיכאון), להשאר עקביים ולהגיב באמפתיה לרגשות שעולים.

זה מתחיל בפעוטות

זה מתחיל בפעוטות

4. עודדו אותם לבחור בחוגים פעילים

ברוב החוגים אפשר ללכת עם הילדים לשיעור נסיון ולתת לילד או לילדה להתנסות ולראות אם זה מדבר אליו/ה.
אומנויות לחימה, שחייה, התעמלות קרקע, כדורגל, כדורסל, בלט, יוגה, יש אינספור אפשרויות לחוגים נהדרים שמשלבים בתוכם תנועה. עודדו את הילדים לבחור בחוגים שיהיוו מסגרת קבועה לפעילות גופנית במהלך השבוע.
אישית, אני מאוד ממליצה על החוגים לילדים של moshfit.

5. פעילות גופנית זה כיף!

פעילות גופנית לא אמורה לכאוב והיא בהחלט לא עונש.
כדאי להתחיל פעילות גופנית באופן הדרגתי, בייחוד אם מדובר על ילדים שלא היו פעילים בעבר. יש לוודא שהפעילות מתאימה לגיל הילד מבחינה פיזיולוגית ומבחינה ריגשית.
פעילות גופנית יכולה להיות דרך נעימה לבלות אתכם או עם חברים, לשחק ולהנות. יש מגוון כל כך רחב של אפשרויות לתנועה (לבד, עם חברים, בחוג, בבית, בחוץ, ואינספור סוגים של פעילויות), שכדאי למצוא יחד עם הילד או הילדה פעילות שהם אוהבים ונהנים ממנה.

תהוו דוגמה, תשלבו פעילות באורח החיים המשפחתי, הגבילו זמן מסך, תעודדו בחירה בחוגים פעילים ותזכרו שפעילות גופנית זה כיף!