7 דרכים לעודד את הילד לאכול יותר פירות

אי שם בעבר, לפני שהתחלתי לאמן, הייתי מטפלת לא מעט בילדים.
יצא לי לשמוע רבות על ילדים שפשוט מסרבים לאכול פירות וירקות והורים מתוסכלים שמנסים בכל כוחם לגרום להם לאכול בריא יותר.
כמי שחשה על בשרה את ההשפעות של מעבר לתזונה בריאה יותר,
היה לי חשוב לעזור להורים (ולילדים!) להגדיל את צריכת הפירות והירקות בבית ומצאתי כמה שיטות נהדרות שעובדות.
הנה 7 רעיונות לעידוד הילדה והילד לאכול יותר פירות וירקות:

1. תשמשו דוגמה אישית
באמת שאי אפשר לצפות מהילדים שלנו לאכול בריא בזמן שאנחנו לא מתרגלים את מה שאנחנו מטיפים.
למה שהם יבחרו לאכול ירקות בזמן שאתם מנשנשים במבה? חינוך זה לא רק מה שאנחנו אומרים, אלא (ובעיקר) מה שאנחנו עושים, הפעולות שלנו.
דרך מעולה להוות דוגמה אישית היא לשבת לאכול יחד.
הילדודס ירצו לחקות אתכם, תוודאו שההתנהגות שלכם בשטח היא כזו שבריאה לכולם.

kids_fruits1

2. תרגעו
בחרתי במילה "לעודד" את הילדים שלנו ולא במילה "לגרום" במחשבה תחילה, ההבדל מהותי. אנחנו לא רוצים לכפות על הילדים לעשות משהו שהם לא מעוניינים בו. אנחנו רוצים להיות מספיק משכנעים ואינפורמטיביים כדי שהילד או הילדה יבינו שזה טוב עבורם, שזה כיף, שזה שמח, שזה בריא.
כיף, שמח, בריא לא הולך יד ביד עם כעס, צעקות, עונשים, או כפייה. היו סבלניים, זה תהליך.
מתי בפעם האחרונה יצא לכם לאכול משהו שלא אכלתם מעולם? משהו שלא נראה לכם טעים? משהו שיש לכם דעה קדומה עליו? להרבה מאיתנו זה יכול להיות רגע מפחיד.
מעבר לזה, להיות עצבניים או מתוחים זה ממש לא בריא, אם המטרה היא לשפר את בריאות המשפחה, הגישה הנפשית שלנו היא חלק מהעניין. תנשמו.

3. תנגישו
אם יש דבר אחד שגיליתי שעובד כמו קסם, זה להנגיש מזונות שאתם רוצים שהילדים יצרכו מהם יותר.
שימו על שולחן מרכזי בבית קערה מלאה בפירות עסיסיים, שטופים ומושכים,
תעדכנו את תושבי הבית שהם מוזמנים להתכבד.
שימו במקרר ירקות חתוכים, פירות שטופים.
יוצאים מהבית? קחו אתכם אבטיח חתוך בקופסה או שקיות עם ענבים.
תדאגו לירקות זמינים על השולחן בזמן הארוחות.

kids_fruits3

4. תאווררו
תכניסו אוויר ופנו מהבית והמקרר עוגיות, ממתקים ואוכל מעובד על שלל סוגיו.
צאו מנקודת הנחה שמה שיש בבית, אוכלים.
מה אתם רוצים שהילדים יכניסו לגוף?
איזה אינטרס יש להם לוותר על הדברים שהם מכירים, אוהבים ולפעמים אפילו מכורים אליהם, לעומת מזון שהם מתנגדים אליו או לא מכירים?
אם אתם בוחרים בכל זאת להשאיר אוכל תעשייתי בבית, צמצמו אותו למינימום ומקמו אותו במדף הכי פחות נגיש.

5. תערבו
כשהילדים והילדות מעורבים, הם באופן מיידי משתפים פעולה בצורה טובה יותר.
יש המון דרכים נפלאות לערב את הילדים:
-ללכת יחד לקניות, להתעכב במדפי הפירות והירקות,
לאפשר להם לבחור פרי אחד שהם מעולם לא טעמו ולקנות איתו, לנסות לספור כמה צבעים של פירות וירקות הם מצליחים למצוא וללמד אותם לבחור סחורה איכותית (כמובן שכדאי להתאים את אופי ההתנהלות לגיל של הילד או הילדה).
-לשתול ירקות! ללמוד ביחד איך לזרוע, לגדל, לטפל וגם.. לקטוף ולאכול!
-ללכת לקטיף. להרגיש את הטבע, את העצים, את האדמה. פעילות כיפית, יפה ומחברת.
-לתת לילדים לעזור בהכנת המזון. לחתוך את הירקות, להכין כדורי תמרים, לשטוף פירות לשולחן.

kids_fruits2

6. מרקמים
זה שהילד או הילדה לא מוכנים או לא אוהבים פרי או ירק בצורה מסויימת, זה לא סימן להרים ידיים. נסו כל מיני מרקמים שונים ומעניינים. אפשר להכין דיפים לטבילת ירקות (למשל מאבוקדו או טחינה), אפשר להכין מרקים, סלטים, ארטיקים או גלידות. אפשר לאכול חי או מאודה.

7. תהיו יצירתיים
תחתכו את הפירות לצורות מגניבות, תכינו פסטה מירקות, שיפודי פירות, תנסו ליצור אנשים או בתים או חיות מירקות.
יש אינספור רעיונות לדברים מושכים שאפשר להכין.
תהפכו את זה למשחק. עם אחד הקטקטנים ששמרתי עליהם, הייתי ממציאה שירים על פירות והיינו שרים יחד.
כשהייתי מגישה לו פרי, זה תמיד היה עם שיר שהמצאנו וחיוך.

תהוו דוגמה, תחייכו, תנגישו, תערבו, תהיו יצירתיים, שמחים וצבעוניים ואני מבטיחה לכם ילדים בריאים ומאושרים יותר.

kids_fruits4

תודה רבה לקבוצת הפייסבוק המקסימה "הורים נגד ג'אנק לילדים שלנו" על שפע רעיונות מעולים וסיוע בכתיבה.

צילום: רועי שפרניק