8 כוסות מים ביום, האומנם?

מים הם גורם חשוב מאוד לבריאות.
גוף האדם מכיל כ60% מים, אשר קיומם קריטי לתפקוד תקין של מערכות הגוף השונות.
מדי תקופה אנחנו נתקלים ונתקלות בהמלצה לשתות לפחות 8 כוסות מים כל יום ואזהרות כנגד התייבשות.
המים עוזבים את גופנו בזיעה, בנשימה, בצואה ובשתן ואם לא נדאג להדביק את קצב איבוד המים, אנחנו אכן עשויים להתייבש.
איבוד נוזלים של מעל 2% ממשקל הגוף יוביל לתפקוד לקוי ואחוזים גדולים יותר יכולים להוביל לבעיות בתפקוד השרירים, תשישות, הזויות ואפילו הרס רקמות ומוות.
אבל האם ההמלצה לשתות 8 כוסות מים ביום רלוונטית? האם היא נכונה לכולן? כמה באמת אנחנו צריכים לשתות?

banana_pear_smoothie1

ברגע שנבין שיש גורמים רבים ושונים שמביאים לאיבוד נוזלים, ושאורח החיים משתנה מאדם לאדם,נבין שההמלצה החד משמעית לצריכה כמות די מדוייקת של מים, לא רק שאינה רלוונטית – אלא אפילו עלולה להיות מסוכנת.
אני אשתמש בשתי דוגמאות כדי לבהיר:
דמיינו אישה בשם מיכל המתגוררת בבאר שבע. זהו יום קיץ חם והיא פותחת את היום באימון ריצה אינטנסיבי של שעה וחצי בשמש. היא חוזרת מיוזעת מאוד הביתה, מתקלחת, ויוצאת לעבודה. היא עובדת כמנכ״ל של חברה מצליחה ובמהלך היום יושבת במשרד ממוזג ומנשנשת במהלך היום בייגלה עם מלח ושותה קפה כי היא לא מספיקה לדאוג לעצמה לאוכל איכותי בין הפגישות.

לעומתה אישה נוספת, חיה, המתגוררת בחיפה. זהו יום די קריר בחודש נובמבר. חיה לא חובבת פעילות גופנית, היא קמה בבוקר ומתענגת על תפוזים טריים מהעץ, בצהריים היא מכינה לה סלט גדול עם עגבניות עסיסיות ומלפפונים ובערב היא שותה שייק. חיה מעבירה סדנאות יצירה לילדים אחת לשבוע, ובמהלך היום היא יושבת במרפסת ביתה וכותבת תכנים.
האם חיה ומיכל יצטרכו לשתות את אותה כמות נוזלים? בהחלט לא.
מיכל מאבדת המון נוזלים במהלך יום טיפוסי – מזג האוויר החם, המזגן, הפעילות הגופני וההזעה. במקביל לכך שהמזון שהיא צורכת ייבש ומייבש.
חיה נמצאת במזג אוויר ידידותי יותר, היא לא עושה פעילות גופנית ומאבדת פחות נוזלים.
לעומת זאת, רוב התזונה שלה מלאה בנוזלים (רבים מהפירות והירקות מכילים בין 80%-90% מים).
השתמשתי בכוונה במקרי קיצון כדי להדגיש את ההבדלים, אבל כל אחד מאיתנו נמצא במקום אחר על ציר תחלופת המים ולכן לא יכולה להיות המלצה אחת גורפת שתתאים לכולם.

אבטיח

אוכלות הרבה אבטיח? אולי אתן לא צריכות לשתות 

אז כמה מים לשתות? איך נדע אם אנחנו מיובשים?

הדרך הטובה ביותר לדעת אם אנחנו צריכים לשתות, זה להקשיב לתחושת הצמא שלנו.
לצערי, המנגנון הטבעי והמופלא הזה קצת נשחק והלך לאיבוד באורח החיים המודרני ולכן אני ממליצה במקביל להקשבה לצרכים שלנו, לשים לב לנקודות הבאות:
שהשתן שלנו בהיר ולא כהה.
שכמות השתן מספקת.
שאנחנו לא עייפים, סובלים מכאבי ראש, בחילה, יובש בחלל הפה, או סחרחורות.
שאנחנו נותנים שתן לפחות 8 פעמים ביום.

במעקב אחר הצרכים האינדיווידואלים שלנו (שגם הם נעים ומשתנים ביחד עם הסביבה והנסיבות), תגלו שמאוד מהר יש לכם הערכה לכמה אתם צריכים לשתות בכל סיטואציה נתונה ושהגוף ידבר איתכם ויתן לכם פידבק כשאתם שותים פחות / יותר מדי.

מתעצלים לשתות? הציצו על מדריך הטיפים!